Zirkoniumdioxid: populärt material nu tillgängligt för arbete direkt på tandläkarpraktiken

LT-blocken till IPS e.max ZirCAD for CEREC finns nu tillgängliga i ytterligare fyra färger.

IPS e.max ZirCAD LT blocken introducerades av Ivoclar Vivadent på IDS 2017. Med dessa block kan tandläkare framställa estetiska monolitiska zirkoniumdioxid-restaurationer effektivt direkt på tandläkarpraktiken. Nu introduceras fler färger och materialet blir ännu flexiblare att arbeta med.

Monolitisk zirkoniumdioxid är ett populärt restaurationsmaterial. Ivoclar Vivadent erbjuder med IPS e.max ZirCAD LT block, för-färgade monokromatiska zirkoniumdioxid block för behandling direkt på praktiken under ett tandläkarbesök. Färgskalan har utökats med ytterligare fyra färger och nu finns IPS e.max ZirCAD for CEREC/inLab tillgängligt i LT-färgerna BL, A1-3, B1-2, C2 och D2, samt i blockstorlekarna C17 (kronor) och B45 (tre-ledsbroar).

Effektiva och estetiska restaurationer

IPS e.max ZirCAD for CEREC ger tandläkarna möjlighet att framställa estetiska zirkoniumdioxid-restaurationer effektivt. Materialets höga böjhållfasthet på 1200 MPa(a) och den höga brottstyrkan på 5,1 MPa m1/2(b) gör att tjockleken på väggen kan reduceras till 0,6 mm för posteriora kronor och 0,4 mm för anteriora kronor. Detta ger en ökad translucens, som förstärker det estetiska utseendet på restaurationen. Den fluorescerande effekten skapas med IPS e.max CAD Crystall./Glaze Fluo. Restaurationerna kan cementeras konventionellt eller med det själv-adhesiva kompositcementet SpeedCEM Plus. Sintringen görs med Programat CS4 eller CEREC SpeedFire ugn (Dentsply Sirona, software utgåva 4.5).

Hela behandlingen i ett besök

Med Ivoclar Vivadents behandlingskoncept, kan tandläkaren ta hand om patientens behov under ett enda besök. Förrutom block och cementeringsmaterial, omfattar systemet koordinerade produkter för hela behandlingsprocessen, från isolering med OptraGate till cementering och eftervård.

a Typiskt medelvärde för böjhållfasthet, R&D Ivoclar Vivadent AG, Schaan/Liechtenstein

IPS e.max®, SpeedCEM®, Programat® och OptraGate® är registrerade varumärken från Ivoclar Vivadent AG.