PrograMill

Nya fräsmaskiner för den digitala framtiden

PrograMill: digital framställning av högestetiska restaurationer

Ivoclar Vivadent introducerar fyra nya fräsmaskiner som tillsammans med innovativa material och koordinerade processer från den nya produktportföljen Ivoclar Digital uppfyller de höga kraven från moderna tandtekniska laboratorier och tandläkarpraktiker.

PrograMill One: det nya riktmärket

PrograMill One är världens minsta 5-axliga fräsmaskin där industriell tillverkningskvalitet kombinerats med hög precision och modern design. Med den innovativa 5-axliga “turn-milling” tekniken roterar blocket, som ska bearbetas runt verktyget. Matningen hålls konstant; verktyget lämnar aldrig blocket. På så sätt får man kort frästid och minimalt slitage på verktyget. Flera validerade processtrategier finns tillgängliga för olika material och indikationer. Med hjälp av en app, via surfplatta eller smartphone, arbetar maskinen trådlöst från vilken plats som helst. Den optiska statusdisplayen visar aktuellt status på maskinen. PrograMill One koordineras med skanners och designlösningar från 3Shape. Apparaten har utvecklats speciellt för fräsning av IPS e.max.

PrograMill PM7: dynamiskt flaggskepp för laboratoriet

PrograMill PM7 har kapaciteten att fräsa stora mängder av material både i våt eller torr form. Den passar till ett stort antal indikationer. Den 5-axliga fräsprocessen kontrolleras av en integrerad PC med en pekskärmsmonitor. Materialet och verktygsväxlaren arbetar tillsammans så att framställningsprocessen pågår självständigt och utan avbrott. Den centraliserade styrningen av blocket i materialväxlaren och verktygsmagasinet säkerställer att rätt frässtrategi används. En jongenerator minskar kraven på rengöring när PMMA material används. PM7 erbjuder en framtids-säker lösning för framställning av protetiska restaurationer.

PrograMill PM3/PM5: ekonomisk och exakt

PrograMill PM3 och PM5 är utformade för arbete med våt-fräsning och torr-fräsning. De kan processa ett flertal material för många indikationer. Den helautomatiska materialhanteraren kontrollerar kompatibiliteten på verktygen och frässtrategin. Verktygsväxlaren säkerställer jämn och oavbruten framställning. Den integrerade 8-disk materialväxlaren på  PrograMill PM5 låter dig göra flera fräsarbeten med olika material och indikationer samtidigt. Individuella bearbetningsstrategier ger kort framställningstid för varje restauration.

Stort urval av tillbehör

Ett stort urval av tillbehör kompletterar den nya maskinportföljen. Den innehåller program för mjukvara, en passande basstation, innovativ färgkodning som ser till att hanteringen av materialen är säker samt ett brett utbud av verktyg, speciella fästen och hållare.

IPS e.max® är ett registererat varumärke från Ivoclar Vivadent AG.