International Expert Symposium för tredje gången

magnifying glassmagnifying glassmagnifying glassmagnifying glass

Schaan, Liechtenstein – 17:e juni 2016

Framtidens trender presenterade med passion

För tredje gången arrangerar Ivoclar Vivadent "The Quality of Esthetics": International Expert Symposium, denna gång i Madrid.

Omkring 1000 tandläkare och tandtekniker från 47 länder deltog i det tredje internationella expertsymposiet, arrangerat av Ivoclar Vivadent, i den spanska huvudstaden Madrid. Tretton välrenommerade opinionsledare från den akademiska världen, tandläkarpraktiker och dentallaboratorier, gav inblickar i de senaste framstegen inom ämnesområdet ”Modern restaurativ tandvård: teknik och estetik”.

Robert Ganley, koncernchef för Ivoclar Vivadent AG, underströk sin strävan att främja tandvård genom intensiv dialog. Sonia Gómara, VD för Iberiska halvöns dotterbolag, var glad över möjligheten att låta deltagarna bekanta sig med arbetet av några av världens mest omtalade experter inom dentalområdet.

På trendtoppen: minimalt invasivt ingrepp

Många av föredragen behandlade frågan om minimalt invasivt ingrepp: Tandläkarna talade om resultatorienterade metoder när det gäller preparation, avtryckstagning med hjälp av skedar och intraoral skanning. Tandteknikerna diskuterade effekten av begränsat utrymme oralt och dess påverkan på valet av material och arbetssätt. Vid fastsättning av helkeramiska restaurationer lyftes adhesiv cementering fram.

Analogt eller digitalt?

Många presentationer kretsade kring analoga och digitala tekniker där fördelar och nackdelar vägdes mot varandra. Konsensus: Framtidens tandvård kommer i huvudsak att kännetecknas av effektiv, och samtidigt högkvalitativ, digital estetik, medan den högsta graden av naturlighet kommer att uppnås med manuell teknik. Engagemang för patienten tillsammans med intuition och kreativ skicklighet är grunden för all framgångsrik behandling, oavsett om det är digitala eller analoga metoder som används.

Välrenommerade talare

Under symposiet talade följande: Prof. Dr Sidney Kina (Brasilien), Prof. Dr Florian Beuer, Prof. Dr Daniel Edelhoff, Dr Andreas Kurbad och Oliver Brix (Tyskland), Dr Mauro Fradeani och Michele Temperani (Italien), Dr Marko Jakovac (Kroatien), Dr João Fonseca (Portugal), Dr Rafael Piñeiro Sande och August Bruguera (Spanien) samt Dr Ronaldo Hirata och Lee Culp (USA).

Expert Circle och prisceremoni

Dagen innan symposiet diskuterades också vinnande koncept och framtidstrender i en ”Experts Circle" där utvalda talare höll korta presentationer som följdes av en paneldiskussion där 500 uppmärksamma konferensdeltagare fick inblick i den digitala framtiden. Detta följdes av tillkännagivanden av vinnarna i tävlingen "IPS e.max Smile Award".

Nästa Symposium kommer att hållas i Rom

Ivoclar Vivadent gav deltagarna i Madrid mycket att fundera över och diskussionerna fortsatte under den stora galamiddagen med rubriken "Ivoclar Vivadent & Friends". Vid konferensens avslutning meddelade Sonia Gómara att den pågående dialogen om dental estetik kommer att fortsätta på det fjärde internationella expertsymposiet i Rom 2018.

IPS e.max® är ett registrerat varumärke hos Ivoclar Vivadent AG.