IPS e.max ZirCAD

Användbar och mångsidig zirkoniaoxid utökar det helkeramiska systemet

IPS e.max ZirCAD kommer att förstärkas med nya zirkonia-diskar och -block

IPS e.max är det framgångsrika hel-keramiska systemet från Ivoclar Vivadent. Sedan lanseringen har IPS e.max systemet bestått av litiumdisilikat glas-keramikmaterial (IPS e.max Press och IPS e.max CAD) samt zirkoniaoxid (IPS e.max ZirCAD). Nu kommer systemet att utökas med zirkoniaoxid diskar och block för framställning av naturliga restaurationer med optimerade egenskaper.

Förutom litiumdisilikat, är monolitisk zirkoniaoxid en av de mest använda helkeramiska materialen, tack vare den höga böjhållfastheten och frakturresistensen. Det robusta materialet gör att restaurationer kan framställas med en tydligt reducerad väggtjocklek. Detta gör det möjligt att preparera med en tandbesparande design. Indikationsspektrum för IPS e.max ZirCAD sträcker sig från monolitiska och fasadförsedda kronor och broar till implantatunderstödda suprastrukturer.

Maximal effektivitet och estetik

IPS e.max ZirCAD MT Multi är systemets centralpunkt. Den baseras på en speciellt framställd pulverblandning och en innovativ färgningsteknik. IPS e.max ZirCAD MT ger restaurationer som uppvisar naturlig stegring av färg och translucens från dentinet till emaljen. Detta gör det möjligt att framställa restaurationer i A-D färger effektivt och snabbt utan extra tid för ytterligare karaktärisering och färgning. De färdiga kronorna och broarna uppvisar naturlig translucens och färgverkan.

Diskar och block

Diskarna finns tillgängliga i tre translucensnivåer (MT, LT, MO) och i en polykromatisk MT Multi version. Dessutom finns LT materialen som block i sju A-D färger och en Bleach shade.

Fräsning och sintring

Materialen har optimerats för framställning i de nya PrograMill fräsmaskinerna från Ivoclar Vivadent. Fräsmaskinerna förenar kraven på dentalteknik med innovativa material och koordinerade processer. De ger utmärkta fräs- och slipresultat. Flera olika program finns tillgängliga för sintring i Programat S1 1600 ugn, från snabbsintring till program som gör det möjligt att sintra IPS e.max ZirCAD restaurationer oberoende av translucensen. Dessa egenskaper kommer att öka ugnens användning och flexibilitet i det dagliga arbetet på dentallaboratoriet.

Ännu mer helkeramik

IPS e.max litiumdislikat och IPS e.max zirkoniaoxid ger en stor mängd möjligheter. IPS e.max är den enda hel-keramen som för dessa två material samman i ett och samma system och som möjliggör att alla indikationer inom fast protetik täcks med ett hel-keramiskt alternativ.

IPS e.max® and Programat® är  registrerade varumärken från Ivoclar Vivadent AG.