Bluephase Style 20i

Kraftfull LED-lampa för alla tillfällen

Bluephase Style 20i: Ivoclar Vivadent lanserar en ny polymeriseringslampa

Bluephase Style 20i är en sladdlös högeffektiv härdljuslampa som kombinerar maximal ljuseffekt med extremt kort härdningstid. Denna nya kraftfulla härdljuslampa är utrustad med den tredje, och senaste, LED-generationens polywave-teknik. Detta gör det möjligt att polymerisera alla ljushärdande dentala material i våglängdsområdet 385-515 nm snabbt och utan begränsning.

Den höga ljusintensiteten på upp till 2000 mW/cm2 i Turbo-läget är särskilt lämplig att använda för polymerisering av indirekta restaurationer. En kort belysningstid från bara 5 sekunder ger en bättre ekonomi och underlättar arbetet på praktiken.

Särskilt passande till indirekta restaurationer

Beroende på materialets tjocklek, färg och opacitet på den indirekta restaurationen, kan ljusmängden som når kompositcementet reduceras avsevärt. Särskilt för denna indikation blir den höga ljusintensiteten på Bluephase Style 20i en avgörande fördel. Det säkerställs att tillräcklig mängd energi penetrerar igenom kronan eller inlägget, även på hög-kvalitativa hel-keramiska restaurationer framställda av t.ex. IPS e.max eller IPS Empress – det ger tillräcklig och tillförlitlig härdning av ljus- eller dualhärdande kompositcement. Härdljuslampan är försedd med fyra justerbara exponeringstider och två härdprogram High Power (1200 mW/cm2) och Turbo (2000 mW/cm2) beroende på indikationen. Inställningarna kan göras med en hand.

Nu även i grönt och med ökad effekt

Samtidigt som Bluephase Style 20i introduceras, kommer samtliga existerande Bluephase Style härdljuslampor erbjudas med en effektökning från 1100 mW/cm2 till 1200 mW/cm2. Dessutom kommer de tillgängliga apparaterna som finns i färgerna grå, blå och rosa utökas med en grön version.

Bluephase®, IPS e.max® och IPS Empress® är registrerade varumärken från Ivoclar Vivadent AG.