Tetric EvoFlow Bulk Fill

Naturtrogen estetik i det posteriora området – med ett effektivt arbetssätt

Flytande bulk-fill komposit som ett kompletterar Tetric EvoCeram Bulk Fill

Under ett årtionde har universalkompositen Tetric EvoCeram varit framgångsrik i det kliniska arbetet. Fortsatt vidareutveckling har skapat ännu en innovation som nu lanseras på marknaden: Tetric EvoFlow Bulk Fill.

Den nya flytande kompositen är ett idealiskt komplement till den skulpterbara Tetric EvoCeram Bulk Fill. I grund och botten bygger de på samma kemi. Den nya flytande kompositen appliceras som ett grundskikt i klass I och klass II restaurationer. Precis som Tetric EvoCeram Bulk Fill kan den härdas i stora skikt upp till 4 mm med endast kort exponeringstid. Utmärkt vidhäftning till kavitetsväggarna och en själv-utjämnande konsistens är ytterligare fördelar med detta bulkfyllnadsmaterial.
Ljusinitiatorn Ivocerin, den patenterade krympningsspänningsminskaren och det patenterade ljuskänslighetsfiltret, finns både i Tetric EvoCeram Bulk Fill och i Tetric EvoFlow Bulk Fill. Tack vare krympningsspänningsminskaren kommer den krympningsspänning som uppstår i Tetric EvoFlow Bulk Fill vara lägre eller jämförbar med konventionella flytande kompositers. Det samma gäller för den volymetriska krympningen. Ljuskänslighetsfiltret möjliggör en lång arbetstid i operationsljus och omgivande ljus.

Ivocerin ljusinitiator och Aessencio teknik

Den avgörande styrkan för den nya flytande kompositen ligger i Aessencio tekniken, vilken är framtagen av Ivoclar Vivadent. Tillsammans med den patenterade ljusinitiatorn Ivocerin, gör denna teknik det möjligt att ljushärda upp till 4 mm tjocka kompositskikt. Samtidigt kan en låg dentin-liknande translucens behållas, vilket bl.a. gör det möjligt att effektivt maskera missfärgningar i tanden. Resultatet blir en mycket naturtrogen och estetisk restauration. Tetric EvoFlow Bulk Fill blir således det utmärkta komplementet till Tetric EvoCeram Bulk Fill, som uppvisar en emalj-liknande translucens. Båda kompositerna finns tillgängliga i universalfärgerna IVA, IVB, och IVW. Restaurationer framställda av Tetric EvoFlow Bulk Fill täcks vanligtvis med ett skikt av tryckbärande komposit (t.ex. Tetric EvoCeram Bulk Fill). På mjölktänder behövs inte det.

Båda produkterna ger en idealisk kombination av estetik och effektivitet. I genomsnitt behöver tandläkarna 47 % * kortare tid när de använder bulk-fyllnadstekniken, samtidigt som estetiken blir jämförbar.

10 års utveckling av kompositer

De framgångsrika produkterna i Tetric Evo linjen är allmänt kända. Helt nyligen firade bolaget framgången med dessa produkter med en födelsedagskampanj. En vetenskaplig rapport och en Casebook har publicerats som dokumenterar de mest framgångsrika fallen.

Tetric®, Ivocerin® och Aessencio® är registrerade varumärken från Ivoclar Vivadent AG.

* Jämfört med Tetric EvoFlow och Tetric EvoCeram. Uppgifter finns tillgänglig på begäran.